Friday, March 12, 2010

kau

setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing2. ada segelintir yang guna kehebatan dan kelebihan diri sendiri untuk memangkin orang lain untuk jadi berjaya. tak kira lah dalam apa jua keadaan pun. tapi ada juga yang guna kehebatan diri sendiri untuk tindas orang lain, untuk menunjuk2 apa yang kau ada dan orang lain tak ada, nak nampak kau hebat depan mata orang lain dan sebagainya.

orang2 yang ada banyak kelebihan memang bagus tapi apabila kau guna macam yang kat atas sebenarnya nampak sangat kau macam sampah. buat apa kau nak orang sanjung kau tinggi2 sangat. buat apa kau nak tunjuk kau ni hebat or master segala benda? buat apa kau nak tunjuk kau keras kepala? buat apa nak tunjuk kau kuat? buat apa?!

kau ada IQ yang tinggi dari orang lain. so, apa salahnya kau tunjuk ajar kat orang lain secara ikhlas. kalau orang tanya kau satu benda, kau tarik muka. dengan nada kau yang macam marah. bila orang tanya kau lagi sekali sebab tak dapat tangkap apa yang kau ajar, kau mengeluh atau mendengus. dah ramai orang yang macam ni aku jumpa.

kau ada otak dan akal. kau boleh bezakan yang mana baik dan buruk. sebab apa nak keras kepala? kau suka orang tengok kau keras kepala? tak suka terima cadangan atau nasihat orang lain. tak suka berbincang. tak suka bila kena tegur. tak suka bila orang lain lebih dari kau. tak suka tengok orang senang. tu semua perangai buruk kau.

kau ada geng ramai. memang kau nampak hebat sebab kau dalam kumpulan yang besar. ramai. tapi, kau still nampak hebat ke kalau kau sorang2? atau kau juga akan ditindas atau dipijak oleh orang lain? boleh kau hidup?

jadi muhasabah lah diri sendiri. tak semua orang perfect. sekian, trimas.

4 comments:

sharol said...

aku paham afan..jgn trauma k..hehe

affan said...

byk mende slaen peristiwa tu yg aku maksudkan. wakaka.

omgpetch said...

omg. sape ni affan? budak kelas kite ke? hahahaha

affan said...

actually utk semua org.
hehe. :)