Monday, July 30, 2012

Mercun, Mercun dan Mercun.


MERCUN. bukan singkatan MEReka yang CUN. ia adalah benda yang boleh meletup, membahayakan dan mudah terbakar. mercun ni antara benda yang selalu orang main masa perayaan. paling banyak kita tengok orang main masa Hari Raya Aidilfitri. ada mercun bola, mercun naga, mercun mancis dan lain-lain. masa


Hari Raya Cina pula kita boleh tengok kaum Cina main mercun papan yang panjang tu. dia gantung dekat batang penyapu atau lidi dan bakar. dua tahun lepas first time aku tengok masa Deepavali pun ada orang main mercun depan rumah. kalau dekat KLCC tu tak heran laa. every new year mesti ada fireworks.


mercun papan


hari ni bila aku baca kosmo online ada laa keluar kes pasal mercun. kejadian berlaku dekat Alor Star, Kedah (menurut Kosmo). sorang buta mata, sorang lagi cedera. dia nak bakar mercun dan tak sangka sumbu yang nak dibakar tu terjatuh dalam plastik yang ada 40 mercun bola yang dia beli dan lepas tu meletup.


aku rasa confirm masa tu macam bunyi bom. kesian masa bulan Ramadan jadi benda tak diingini macam ni. jadi, ambillah iktibar. korang boleh baca berita dekat sini.


mercun bola


aku pelik kalau tengok orang main mercun. dah tau yang mercun tu bahaya. boleh jadi buta, boleh jadi pekak takpun boleh bawa kita terbang ke alam barzakh. paling teruk bila dengar dekat sekolah ada pelajar main mercun. dia tak tau yang dia buat tu bahaya kalau terkena dekat orang lain. apa yang seronok pun aku tak tau.


setiap tahun mesti ada kes dekat surat khabar ada orang cedera pasal main mercun. semua orang yang main mercun tak pernah serik. dah kena kat diri sendiri baru nak menyesal. pihak kerajaan dan pihak berkuasa dah ingatkan mercun tu benda bahaya, benda yang diharamkan. tapi ada juga orang nak main. tepuk dada tanya diri.




dulu masa kecik-kecik aku pun main mercun jugak. semua orang pernah main mercun takpun bunga api. kalau budak kecik bagi main pop-pop je. sebab tak bahaya sangat. bila fikir balik baru rasa mercun tu bahaya. lepas tu aku dah tak nak main mercun lagi. takut jugak jari putus ke apa ke. susah nak dapat GIRLFRIEND bila dah besar.




kepada individu yang masih beli dan bermain mercun, silalah hentikan perbuatan korang tu. fikir akibatnya. kenapa perlu ambil risiko? dan paling penting jangan main meriam buluh. kalau meletup satu benda tak berguna. sekian terima kasih.

Wednesday, July 25, 2012

BB itu Bantal Busuk


BANTAL BUSUK. betul ke sinonim dengan budak manja? siapa ada bantal busuk? mengaku cepat. confirm tak ramai yang berani nak mengaku ada bantal busuk. yang rasa diri cantik dan kacak lagi tak berani nak mengaku. bila orang tanya


'wei, kau ada bantal busuk tak?'

mesti kau jawab

'mana ada. aku dah besar la. tak cun la ada bantal busuk'.


kalau kawan aku cakap macam tu memang aku kahak hijau dekat tangan dia. padahal malam-malam cari bantal busuk tu jugak. sebelum tidur mesti cium atau bau dulu bantal busuk, 'gentel-gentel' bucu bantal busuk, lepas tu peluk kuat-kuat. eleh, aku pun buat benda sama jugak tiap-tiap hari.


tu dia bantal busuk aku. since 1994 lagi.


okay, soalan umum. kalau individu yang ada bantal busuk memang nampak lembut ke? not 'jantan'enough? ha..ha.. bullshit la weh. aku dulu siap ada patung GARFIELD besar lagi. tapi kecik sikit daripada kakak punya bear. bear dia tu dah sama besar dengan Bella dah aku tengok. bayangkan sendiri dak Bella tu besar mana. dah Affan jangan buat kontroversi dekat sini.


okay, ada orang bantal busuk dia jenis panjang. yang boleh kepit guna kaki tu. ada yang kecik macam aku punya. ada yang besar macam bantal kepala. ikut kepada taste masing-masing. takde siapa nak halang. kebebasan hak asasi manusia.


bear busuk kakak


bagi aku bantal busuk ni best jadi teman, tak kira masa dan tempat. teman yang takkan tikam belakang kita. sentiasa dengar masalah kita. teman rapat yang kesat air mata kita bila menangis. aku boleh rasa sampai kahwin bantal busuk ni melekat dengan aku. antara keistimewaan bantal busuk ni pada aku :


kalau sejuk boleh peluk kuat-kuat.

kalau rasa bosan boleh 'gentel-gentel' bucu dia.

nak menjerit hanya tekapkan muka sahaja. ringkas dan mudah.

air liur tak merebak dekat cadar katil.
bak kata pepatah mana nak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.

dan

boleh jadi teman tidur untuk lelaki sebab nampak lagi kelakar kalau ada bear di sisi.


kesimpulannya, kepada individu yang ada bantal busuk. kita jangan malu. kita mesti bangga. kalau boleh jerit kuat-kuat 'AKU ADA BANTAL BUSUK, SO WHAT!' bila ada orang tanya kita ada bantal busuk ke tak. tak salah nak ada bantal busuk. biarkan apa orang nak kata. janji kita straight bukan bengkok-bengkok. sekian terima kasih.


zaqwan pun nak jugak ada bantal busuk. kuatnya pengaruh aku.
#senapang tu nak bawak kenapa woi.

Monday, July 23, 2012

bahan mudah terbakar




ROKOK. benda yang dah tak asing lagi dalam hidup semua orang. di sekeliling kita kebanyakannya perokok. depan, belakang, kiri dan kanan. tak percaya tengok orang sebelah. oh ya, bulan puasa takde orang merokok di khalayak ramai.


kepada yang masih bersekolah mesti korang pernah tengok kawan-kawan korang kantoi merokok dalam tandas kan? tak pun dekat tangga. lepas tu kena rotan dengan cikgu. masuk kelas buat muka, ada yang senyum-senyum. ada yang buat muka bangga. pelik betul.


boleh jamin setiap sekolah mesti ada pelajar kantoi merokok. yang peliknya, macam la dekat rumah masa habis sekolah tak boleh nak merokok. nak jugak merokok masa dalam sekolah. apa yang seronok merokok dalam sekolah? ada sesiapa nak bagi tau aku? bagi sebab yang relevan sikit. kalau dekat rumah nak merokok sampau habis 5 kotak pon takde hal. tapi aku pernah dengar kawan aku kata kalau merokok dekat rumah nanti kantoi dengan mak. nampaknya kau hanya tunjuk berani depan kawan-kawan dengan depan cikgu kat sekolah. konon rasa diri tu macho la merokok dalam sekolah.



"oh nikmatnya hisap rokok dalam toilet".

"wei, bak sepam rokok".

"lighter ada?".

"wei man pancung rokok sikit".


kepada pelajar yang merokok rasanya dah biasa dengar ayat-ayat tu. biasalah, masa dekat sekolah bukan semua yang bawak rokok. kadang-kadang sebatang rokok boleh hisap lebih dari 5 orang. lepas habis sesi merokok, masuk dalam kelas. hah tu dia. masing-masing baju bau macam orang baru lepas main bunga api. bau terbakar. dulu aku boleh la hidup dalam suasana asap rokok. sekarang ni kalau terbau asap sikit mesti rasa nak selsema. kepada pelajar sekolah tolong fikir balik apa yang seronok merokok tu. kalau ada protein atau kalsium aku pon nak merokok sama.


pelik bila dengar perokok berkata tak boleh berhenti merokok. semua tu merepek. bak kata orang putih 'bullshit'. alasan semata-mata. bak kata pepatah orang Melayu pula 'nak seribu daya tak nak seribu dalih' dan 'di mana ada kemahuan di situ ada jalan'. berhenti perlahan-lahan boleh. bukan tak boleh. kalau nak berhenti atas kemahuan sendiri. sahutlah cabaran berhenti merokok.


khas untuk perokok tegar dan yang baru belajar merokok


cuba kira berapa banyak duit korang habis nak beli rokok. sehari sekotak. kalau takde duit mula la beli rokok seludup. sebab murah sikit. takde la mahal macam nak beli Dunhill. kepada per0kok di luar sana yang rasa diri anda tu macho bila merokok atau mungkin perempuan suka tengok korang merokok, dijemput untuk menonton video di bawah ini. sekian terima kasih.


video
Wong Fu Productions - The Turn Off

Sunday, July 22, 2012

happy ramadan


selamat berpuasa di Bulan Ramadan kepada semua blogger dan seluruh umat Islam di dunia.