Sunday, July 31, 2011

hampa, biasa dan selebihnya.


ssup guys! alright, semalam aku baru la tengok satu filem yang diarahkan oleh anak seni tempatan. sebuah filem seram yang berkisahkan tentang satu highway yang paling famous sekali kat barat semenanjung. aku tau confirm ramai yang dah tengok filem tu kan? sorry. aku busy sangat sampai takde masa nak tengok time filem tu keluar kat cinema dulu.

Filem 'Karak' arahan
Yusry Abdul Halim

intro filem tu best laa. ada banyak unsur suspen time aku tengok. lagi-lagi semalam aku tengok sorang. pakai headphone. volume maximum. pergh.. macam nak goyang kiri kanan lutut aku asyik terkejut je. tapi yang aku sangat tak puas hati pasal intro dia. terlampau tak logik. memang la kalau nak logik selalu bukan cerita la namanya. tapi.. kalau tak logik sangat tak ke nampak bebenor cliche nya.

bila cerita atau filem yang ada unsur seram je, lagi-lagi melibatkan student, mesti ada dialog macam ni 'ada ke hantu dalam dunia ni? aku tak percaya la ada hantu. lagi-lagi dalam dunia moden ni'. 'selagi aku tak nampak, aku takkan percaya dalam dunia ni ada hantu'. itulah antara dialog yang kita biasa dengar dalam mana-mana cerita. cuba korang fikir kan. ada tak diantara kita sekarang ni tak percaya ada hantu. confirm bila sebut pasal hantu ada yang takut and ada yang biasa je. so, dialog tadi tu macam tak logik. memang la kita ni dalam dunia IT, tapi.. masyarakat kita masih ada perasaan percaya dekat benda-benda tu semua. kalau tak takdelah bila masuk toilet sekolah je korang takut-takut. kan?

tapi respect la script writer filem tu. sebab hantu tu boleh masuk dalam rumah. walaupun ada tok bomoh. hebat-hebat. hantu tu boleh main rambut panjang mengurai dia yang macam tak shampoo dah bertahun. seperti biasa, ending cerita aku dah boleh agak. semua mati. yang dorang tu hanyalah roh yang tak sedar dorang tu roh.

Filem 'Skrip 7707' arahan
Prof Madya A. Razak Mohaideen

berharap anak seni tempatan dapat menghasilkan sebuah skrip yang lebih baik lagi. sebab saya pon anak seni yang belajar mengenai dunia perfileman jugak. sekian, terima kasih. datang lagi. peace yawww!

No comments: